tirsdag 4. desember 2007

Kjerringøy i advent




Bildene er fra dagens utflukt. Det første viser Fjærekjerringa. Se bildet lenger ned av samme "dama" på nært hold - i et helt annet lys. Så forskjelling hun "pynter" seg - fra lys og lekker til mørk og mystisk. Like innbydende i begge utgaver.
På bildet i midten Landegode, Sørfugløy og Sandhornet, fra høyre mot venstre.
Det siste bildet er av ..., ja kirka med Kvarven til høyre bak.

"Alle" skal gifte seg på Kjerringøy. De kommer helt fra USA for å gjøre det. Hvis du går i giftetanker, må du bestille et år i forveien.

For en dag! Og dette kalles mørketid? Selv om sola er under horisonten, bades sørhimmelen i skinnet. Jo lenger nord, desto høyere må toppene være for å bli forgylt.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Dette var fint!

Anonym sa...

Bokstavelig talt, himmel og hav. Og fjell og lys. Hva mer kan man be om. For noen bilder. Takk for at du deler dem med oss. Heldigcis er jeg gift og slipper å stå i kø.

Lothiane sa...

Så utrolig vakkert..! Det er en lise å komme inn her og se bildene dine. :)

Oda sa...

Jeg var i Nord-Norge i mørketida ifjor. Folk sa: hva!? hvorfor reiser du dit midt på vinteren? Men jeg angret ikke. Har aldri sett maken til lys. De nydelige bildene dine ble en fin påminnelse :-)

Bridgehill sa...

Avil:
Så fint å høre fra deg igjen. Jeg har tenkt mye på deg/dere.

Tor:
Jeg blir alltid glad for din anerkjennelse. Litt omskrevet fra deg: Bildene minner oss om alt vi har å være glad i og for.

Lothiane:
Fikk ikke til å si noe til din sårbarhet. Da kan det være fint å tenke på at vi alle også er til for noen, og noen for oss. Og så kan vi dele bilder. Det gjør godt.

Bharfot:
Så flott at du dro nordover for å finne Lyset – og ikke ble skuffet. Det forteller også mye om deg.

Anonym sa...

Nydelig bilder, Bridgehill. Det første bildet var jo bare helt spesielt.. En egen eventyrsteming. :-)

vibeke sa...

Vær tro mo lyset
Helt sakte
slokner dets flammende farger
alle til hvitt.
Først flammende
lar hele vår viten
ane renheten.
(Bjørnstjerne Bjørnson)

Bridgehill sa...

Miriam:
Det finnes mange verdener, virkelige og virtuelle, eksamens-verden og Kjerringøy. Håper du returnerer til ”vår” verden med gode opplevelser. For tiden pendler jeg mellom eksamens-sensur og Kjerringøy. Det bildet du falt for er fra fergeleiet på Bodø-sida, altså det første møtet med Kjerringøy. Kjerringøy er et eventyr, i hvert fall for meg. Jeg har flere trolske bilder på lur til senere.

Bridgehill sa...

Vibeke:
Jeg har lest og kjent på ordene mange ganger. De var ukjente for meg, men desto mer passende og vakre.

Anonym sa...

Fantastiske bilder. Det er utrolig vakkert der nord. Det øverste bildet: Fjelltoppen er laget av gull.Nydelig.

Bridgehill sa...

Genese:
Hyggelig at du liker både bilder og landskap. Jeg har sett mange forgylte fjell på Kjerringøy. Flere fotografier kommer.

ver1e sa...

Jeg slutter meg til resten av "kommentørene" dine - dette var virkelig fantastiske bilder. Jeg får lyst til å komme å oppleve dette fantastiske landskapet selv!

Bridgehill sa...

Verene:
Vi er omgitt av mange og alle salgs landskaper – hvor vi bor. Det er en stor glede å oppdage dem, og med bildene holdes minnene varme. Det viktigste er kanskje å gjenoppdage og verdsette sine egne landskaper. Da ”skjønner” jeg bedre andres fortellinger og bilder, i hvert fall interesserer de meg mer.
Takk for at du liker det jeg viser frem.

Ta deg en tur nordover da vel. Været og opplevelsen kan ingen garantere. Bharfot kom i mørketida og ble ikke skuffet.

Anonym sa...

Nydelige farger. Ser at jeg ikke har vært innom på altfor lang tid. Beklager.

Bridgehill sa...

radiohode:
Her var det minst tre hyggelige ting. Vi har nå vårt å bale med alle sammen. Jeg er ikke for ofte innom bloggen min jeg heller, langt mindre får jeg med meg alt jeg kunne ha gledet meg over i andre blogger. Men, innimellom, da koser jeg meg, med det som kommer ut av radio sitt hode og andre hoder.