lørdag 15. september 2007

Å bære takstein

Onsdag bar jeg takstein, mange takstein, til sammen fem og et halvt tonn eller 1.260 stykker. Så mange går det på hyttetaket mitt. Det ble 210 turer fra det ene hjørnet av taket, de fleste over mønet til stue- og kjøkkenfløyene på motsatt side.

Mens arbeidet sto på, fungerte kroppen fint. Litt uvant med lekter som underlag og korrigering for 32 graders takvinkel. Det gjorde at musklene ble helt spesielt belastet.

Jeg visste jeg ville få kjenne det etterpå, men ikke hvordan. Torsdag var jeg stokk stiv i venstre lår og høyre overarm (quadriceps og biceps), fredagen enda stivere. Da var det vondt å gå. Den diagonale stivheten må skyldes det skrå underlaget. Først i dag ble jeg kvitt det siste ”slagget” i muskulaturen etter en lengre tur med Dina. Vått og grått, men flott – ikke minst å kunne gå og løpe normalt igjen.

Fra hyttetaket er litt av det jeg ser det du ser under, fra høyre: Strandåtind, handelsstedet på Kjerringøy (hvis du klikker for større bilde) og Steigen. Lenger ut ligger Karlsøyvær (fuglereservat) og lengst vest Lofoten.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det må jeg si. 1260 stykker takstein. Det tar kanskje tid å legge et tak, men med den utsikten du har er det jo nesten så du må nyte dette arbeidet så lenge det varer.

Dessuten høres det ut som du får gode muskler. :-)

Bridgehill sa...

Det tar én dag å bære utover steinen, og tre dager å legge taket.

Ei slik økt slår nok ikke ut i større, bare vonde muskler.

Anonym sa...

Jeg kjenner selve muskesmertene igjen, det tar på å jobbe med takstein. Det jeg imidlertid er mest fascinert av, er beliggenheten til hytta di. Maken til utsikt, maken til naturskjønnhet.

Lothiane sa...

Så flink du har vært! :)

Nyyyyydelig utsikt. Fotografen i meg gråter over å ikke være der... :)

Bridgehill sa...

Genese:
Det beste er at utsikten egentlig er bedre. Hytta ligger nærmere handelsstedet, i åsen rett over (men jeg ser det samme som på bildet). I vest Lofoten og Vestfjorden, i nord Steigen og Strandåtind, i øst den nye nasjonalparken Sjunkan-Misten (barnas nasjonalpark) og i sør Landegode. Sol døgnet rundt om sommeren. Jeg må imidlertid oppå taket for å se alt dette fordi det rundt hytta er så mye stor furuskog. Noen av trærne må ofres for utsikten, men det må vi se an når vi tar hytta i bruk. Det er viktig å ikke ta for mange trær.

Lothiane:
Du hadde helt sikkert fått til kreasjoner naturen og stedet verdig. Jeg har sett dine fotografiske ferdigheter.

Fine Kjerringøy-bilder på http://www.norsknatur.no/lesestoff/reise/kjaring.htm og
http://www.ekteeventyr.no/

Lothiane sa...

For noen flotte bilder! Takk for link. Jeg likte spesielt godt dette:

http://www.norsknatur.no/lesestoff/reise/images/kjerr17.jpg

:) Ser ut som et idyllisk sted!

Bridgehill sa...

Lothiane:
Jeg er veldig glad i Kjerringøy, spesielt en ås 800 meter nordøst for handelsstedet. Der eier jeg en liten bit.

Flere bilder fra Kjerringøy er nok uunngåelig.