tirsdag 17. april 2007

Hvorfor blogger jeg?

Jeg underviser i IKT og læring – for de som er eller skal bli lærere (og noen andre).
Blogging har blitt et fenomen, en ny skriftkultur (jeg underviser i norsk også), en litterær folkesport. Jeg registrerer med interesse debatten om hvorvidt blogging er demokratisk eller ikke. Er det mer eller mindre demokratisk å få ytre seg i en blogg enn å ikke komme til orde i et diskusjonsforum (på nett eller tradisjonelt)?
I mine undersøkelser rundt blogging har jeg blant mye funnet at for de fleste bloggere er det å blogge å ”skrive seg selv”, enten det innebærer å skrive om dagliglivet eller om internasjonal politikk. Uttrykket å skrive seg selv, eller kanskje å skrive sitt selv (engelsk self-writing) er Michel Foucault sitt. I historien har ofte dagbøker, brevskriving og andre former for skriving vært populære for å ta vare på seg selv. ”Selvet er noe å skrive om, et tema eller objekt (subjekt) for konstant skriveaktivitet.” (Faucault, Self Writing s. 27.)
I alle fall: svært mye interessant for en lærer. I stedet for å snakke om noe jeg bare har lest om, og dermed ikke har så mye greie på, er det da viktig med egen erfaring.
Meningen med mitt blogg-prosjektet er med andre ord å skaffe meg blogge-praksis, en fortrolighet til det jeg skal undervise i/om/med.
Elever og studenter dokumenterer sin kompetanse i digitale mapper. Skal potensialet for aktivitet, samarbeid og læring utnyttes, må mappene gjøres transparente, dvs de (eller deler av innholdet) må publiseres. LMS gir begrensede muligheter, nettsider og blogg mange flere, først og fremt i forhold til uttrykk/layout i sammensatte/multimediale tekster.
Mange skoler publiserer elevene sine arbeidsstykker på web, eller enda bedre, lager digitale læremidler/ressurssider tilgjengelig for alle. Her er Godøy Skule på Møre-kysten kanskje best? Ved Bugården ungdomsskole i Sandefjord har alle elvene egne blogger der de viser frem seg og sitt.
Neste studieår (til høsten) skal mine studenter blogge. Da må jeg blogge selv også.

Ingen kommentarer: