lørdag 21. april 2007

Thomas F

Mitt neste litterære prosjekt er Kjell Askildsens historier om Thomas F. Ikke bare fordi novellen av Dagbladet er blitt kåret til beste, norske, skjønnlitterære utgivelse etter 1981, men mest fordi en god kollega er frelst på Askildsen. Hun skrev hovedoppgave om hans Kulisser.
Blant mange andre som har skrevet hovedoppgaver (nå master) om Askildsens forfatterskap, er ei mi tante. Hun har sett på hvordan den sørlandske pietisme og moral førte til fordømmelse av det som nå regnes til det litterære toppsjikt. Dette skal det bli spennende å utforske. Boka Alt som før: noveller i utvalg er bestilt.
Jeg fant tilfeldigvis en blogg, Tvisyn, tilhørende en som har lest Thomas F. Vel så interessant som hans omtale er kommentarene. Vi leser de samme ordene, men oppfatter, opplever og forstår nokså forskjellig fordi vi har ulike erfaringer, referanser og preferanser.
Det er så mange gode bøker jeg skulle ha lest. I en skrivebordskuff har jeg i mange år hatt liggende et utklipp med ei liste på 10 anbefalte bøker. Jeg har fortsatt ikke lest alle. Til daglig leser jeg faglitteratur, mye på nettet. Filosofi og historie bruker jeg når jeg får innspill eller for å anrike undervisning og andre fremførelser. Innimellom tar jeg meg tid til å lese skjønnlitteratur. Det må jeg gjøre oftere.

2 kommentarer:

Linger sa...

Frelst på Askildsen er kanskje å overdrive, men det er nok sant!

Det blir interessant å lese om forventningene dine til Askildsen blir innfridd. Thomas F utgis snart illustrert. Jeg leste det i Magasinet nå på lørdag. Gleder meg til å se illustrasjonene.

En annen novelle som jeg kobler sammen med Thomas F er novellen som heter "En plutselig frigjørende tanke". Den er ganske lik Thomas F. Den er også å finne i Alt som før-antologien.

God lesning!

Det er forresten greit, synes jeg, å ha ULESTE bøker i bokhylla si. Det å ikke lese dem, men å tenke på hva som kanskje finnes der av uante muligheter og liv, kan også være helt greit.

Bridgehill sa...

Det er hyggelig at du dukker opp, med ulike alias.
Artikkelen i Magasinet om den nye praktutgaven illustrert av Håkon Bleken er ett av flere nesten samtidige "puff" til å gjøre noe med mitt forhold til Askildsen. Din påvirkning er nevnt. Jeg bestilte den antologien du anbefalte nettopp fordi den hadde et rikere utvalg enn flere av de andre bøkene der Thomas F inngår. Møtet med nye forfattere er som møtet med andre mennesker - finner vi tonen? Skriver/kommuniserer Askildsen slik at han fenger/fanger meg? Kanskje en plutselig frigjørende tanke?
Jeg er enig med deg i at det er greit, ja naturlig, å ha bøker man ikke har lest. Det tyder bare på at apetitten er stor, men at tida er begrenset. Og så mye å glede seg til.
Jeg har nettopp funnet frem Wittgenstein. Han dukket tilfeldigvis opp i forbindelse med bloggingen, så nå må jeg få orden på ham også.