tirsdag 17. april 2007

Lavendel

Lavendel er en vakker skapning. Særlig når det blir mange av dem.
For mange år siden fikk jeg et postkort fra noen i Frankrike. Bildet var fra en lavendelåker. Selv om jeg da var en nokså ignorant ung mann, ble jeg (til stor forundring for meg selv) helt betatt, antakelig av de samme farger, motiver og mønstre som jeg fascineres av hos van Gogh. Noen år senere fikk jeg en lavendelbusk av en dansk kollega som var på besøk. Den står fortsatt i hagen min, men sliter med alderen. Nå har den fått selskap av to yngre artsfrender. Med den deilige duften følger et pust fra historien. Lavendel er en eldgammel kulturplante. Navnet kommer av det latinske lavare, å vaske, fordi den ble brukt i oldtidens bad. Den beskytter mot pest og holder utøy unna. Bruk enten inn- eller utvortes, avhengig av plage, gir helsebot.
Drømmer skal man ha. En av mine er å få se lavendelmarkene i Provence på sitt fineste. Van Gogh Museum i Amsterdam har jeg fått oppleve.

Ingen kommentarer: