onsdag 18. april 2007

Nye IKT-studenter

Over dobbelt så mange som vi har studieplasser til, søker IKT for lærere i høst. Det er godt å registrere at så mange kommende lærere vil utvikle sitt digitale grensesnitt. Er læring tilegnelse eller deltakelse? Hva kan man eventuelt lære seg ved å høre på eller lese, og hva krever helt andre arbeidsmåter? Er læring et individuelt fenomen, noe som skjer på det mentale plan hos enkeltindividet, eller er det sosiale prosesser der kontekst, situasjon og samhandling er avgjørende?
All undervisning skal være tilpasset, både den enkelte elev, og med et mangfold av inn- og uttrykksmåter, arbeidsmåter og tilnærminger. Nøkkelen til all god opplæring er positive læringsopplevelser. En elev som ikke har tilgang til IKT som læringsarena og læremiddel, får ikke tilpasset opplæring i forhold til de aktuelle muligheter samtiden gir. Da må lærerne være på (arbeids-)stasjon og (Inter-)nett.

Ingen kommentarer: