onsdag 18. april 2007

Jeg og bil (og ski)

I Avisa Nordland sitt bil-bilag 17. april 2007 blir en rekke mer eller mindre kjente, lokale personer bedt om å ”avsløre” sitt forhold til bil under vignetten ”jeg og bil”. Av fem kvinner og fem menn er to damer og Per Sundnes de mest lidenskapelige. De øvrige herrer har enten dårlig samvittighet for at de ved å kjøre forurenser, og/eller de betrakter bilen som noe som brukes til å komme seg fra A til Å.
Hvor mange har samme forhold til sine ski? Bruker jeg dem bare for å komme meg fra Arlia til Erlingbu (hva skal jeg nå der)? Smørefrie, langrennski eller fjellski, med eller uten festevoks og glider. Å gå oppover uten feste, dreper skigleden (altfor mange barn har opplevd det). Å kjøre nedover med optimal gli eskalerer den.
Kjøreglede oppleves også i bil, eller enda sterkere, på motorsykkel. I små farkoster på havet eller under himmelen føler jeg meg både bitte liten og uendelig fri. I biler gir permanent firehjulstrekk, automat, abs, esp og luftfjæring både sikkerhet og komfort. Biler er dessuten historie, funksjon, et samfunnsgode og et samfunnsproblem, teknologi, kultur, design. Det finnes mange stygge griller, og noen få sinnsykt nydelige. Til og med eksosrør kan være vakre.
I kulturnasjonen Italia er det mye mer enn aktiviteter rundt forplantning det knytter seg lidenskap til: opera, bildekunst, skulptur, vin (og mat), fotball og sykkel. Og biler (Alfa Romeo, Bugatti, De Tomaso, Ferrari, Fiat, Maserati, Lamborghini, Lancia, Pagani). Pininfarina er både navn og begrep på bildesign. Walter de' Silva heter han som har designet Audis nye "ansikt". Han er selvfølgelig italiener. Min mors morsmål er italiensk. Det er kanskje noe der.
Blant de anslagsvis 500 som gikk til Erlingbu 2. påskedag var det kanskje 50 som hadde utstyr som ikke var med på å redusere opplevelsen? Alle de andre kjente nok også på noe positivt (siden de var ute på ski) – om ikke annet sola og kvikklunsjen.
Blant de kanskje 100 som jeg møtte på veien mellom Bodø og Fauske i går, var det mer enn 10 som hadde bil eller evne til å gledekjøre seg langs Salten-fjorden? De andre kom seg bare fra B til F? Slik kaster altså mange bort timer, dager og år av livene sine med å kjøre, gå, løpe, sykle, skøyte, ake, sparke, spinne, ri, fly, seile. De gjør jo ikke annet enn å forflytte seg.
Dette var (litt av) min avsløring.

Ingen kommentarer: