onsdag 16. mai 2007

På egne veier

En psykiater fortalte for en tid siden til Avisa Nordland om sitt store mål i nærmeste fremtid: et år på Svalbard. For at det skal bli noe av, må han forberede seg og trene, blant annet med hunder. Hver helg drar han til Skogly Naturgård i Evenesdal (sidedal til Saltdal). Der venter et kobbel polarhunder. Når den dagen kommer at han er reiseklar, må han kjenne hundene sine godt. Flere av dem har han fulgt siden de var valper. Han har sett dem utvikle seg fra ustyrlige unghunder til seriøse arbeidshunder.
I samhandling med hunder må man lære seg tålmodighet. En egen kommunikasjon. Automatisering av nødvendige grep i krevende situasjoner. Progresjonen kan være like usynlig som i det terapeutiske rom. Små, små skritt. Store resultater på sikt.
Hunder kan også brukes i terapeutisk sammenheng. Noen har problemer med fysisk kontakt med andre mennesker. Med dyr er det annerledes. En hund kan skape kontakt og stimulere til fysisk aktivitet.

Knut vokste opp på ei lita øy innenfor Senja, Tranøy. Der bodde bare hans familie og et eldre ektepar. Dette ekteparet hadde en sønn som tilbrakte vintrene som fangstmann på Svalbard. Da fangstmannen døde, arvet Knut ei gammel reisekiste. Om du noen ganger kommer til Gråhuken, må du ta kista med, sa fangstmannen. Det er altså det Knut har tenkt å gjøre.

Det er sysselmannen som bestemmer om Knut får tilbringe året sitt i Gråhuken. Skulle det ikke bli noe av turen, har dagene i Evenesdal med familien på Skogly og hundene sin egen uerstattelige verdi. ”For meg har det størst verdi å tenke på ting jeg har opplevd, mennesker jeg traff som hadde en historie å fortelle.”
For noen historier dette Svalbard-eventyret er spunnet rundt.

Å finne roen. Finnes den på en benk eller i ei fangsthytte på Svalbard? Finner du ikke det stille rommet i deg selv der du er i hverdagen, blir det vanskelig å finne det andre steder.

Teksten min er delvis basert på en artikkel i Avisa Nordland 28. april 2007. Mens jeg holdt på med den, ville jeg vite mer om Gråhuken. Da kom jeg også over en svært tragisk historie. Se bare her. Disse mennene kommer nok på besøk til Knut i fangsthytta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du er "tagget": http://radiohode.org/2007/05/18/bildememe/

Bridgehill sa...

Av dette vil jeg sannsynligvis finne ut mer om tagging. Så får vi se om jeg er helt på jordet og hvis så - kanskje jeg trives der?

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk