lørdag 5. mai 2007

Himmel eller helvete?

Fra tid til annen har jeg lurt på om jeg noen gang skulle få et hint fra oven, om at det var noen der, og om hva det eventuelt ville innebære for meg. Så har jeg spekulert på at om det kom ei slik melding, så var det jo ikke sikkert jeg oppfattet at meldinga var meldinga. Det er jo ikke så godt å vite hva slags trådløs kommunikasjon de bruker der oppe. Og enda verre: Hvis det nå kom noe derfra, som sikkert ville være nokså diffust, kunne jeg jo komme til å misforstå. Ville jeg bli geleidet til høyre eller til venstre, opp eller ned, til himmel eller helvete. Det har jo mye å si for mye, blant annet for hvilke klær jeg skal ta med.
I går fikk jeg mitt omen – og det var heldigvis ikke til å ta feil av.

På vei hjem fra jobb nærmer jeg meg første lyskryss nedenfor høgskolen. Rødt lys. Det er to kjørefelt for oss som skal mot byen. Jeg kommer som tredje bil. Til høyre står en diger, svart lastebil, lastet med grus til over taket. (Det er regler for lastevekt, dette var altfor mye, men så hadde han kanskje dispensasjon, for det skulle vise seg at han var ute i et helt spesielt oppdrag.) Bilen til venstre var en gammel, blå Opel Kadett som ikke sto helt fremme ved stopplinja, men med sin front ved lastebilens bakhjul. Påfallende defensiv, jeg skulle ha ant uråd, men jeg stilte meg likevel bak den blå (legg merke til fargen – blå for himmel, blå for … – et hint til meg selvfølgelig). Før vi får grønt lys, fylles det på med flere biler, ti-elleve bak meg, kanskje dobbelt så mange bak lastebilen. Så grønt. Han store, svarte rykker seg løs, og dusjer den nærmeste bilen med fint sandstøv (neste varsel). Den nybestøvede tar også av, og de andre bilene bak ham følger på.

Med den lille blå skjer det ingenting. Den bare står der. Etter at halvparten av bilene til høyre har passert, begynner den lille å bevege seg fremover, så sakte at jeg hadde klart meg med apostlenes hester. Jeg lusker etter, og like bedagelig forsetter det. Når alle bilene i høyre kjørefelt har passert, smetter én og én av de bak meg over og passerer de også. Til slutt er det min tur. Jeg glir opp på siden av underet, og snur meg mot venstre for å se hvem det er som har så inni … forbaska god tid. Det kunne jo være øvelseskjøring, og da hadde alt vært tilgitt (selv om bilen ikke var merket med L), men der sitter det ei lita, gammel dame, i sort og hvitt – ei nonne på vei inn i evigheten. Med setet helt fremme, tennene og begge hendene på rattet, panna helt i frontruta. Hun satt slik at gasspedalen umulig kunne betjenes av foten. Kanskje med kneet, men jeg tror nok at den hellige ånd var til stede med sin påvirkning, for jeg så ingen andre i bilen. Og så hadde hun jo all tid.
Med andre ord: Å følge nonna til perleporten var ingen fristende opsjon for meg. Jeg ville forgå lenge før jeg kom frem.

Jeg ga gass, og diesel-hestene brakte min doning opp i normal hastighet. Hvor jeg skulle, var bestemt på forhånd. Det var til min rørleggerforretning for å reklamere på et håndklestativ som forrige dagen sa takk for seg med bulder og brak. Jeg skjønte ennå ikke at dette egentlig var et forvarsel.

Etter et par lyskryss hadde jeg tatt igjen den store svarte. Neste gang vi fikk grønt, lå jeg rett bak ham. Nå var det bare ett kjørefelt i vår retning. Lastebilen akselererte, og som han ga på. Da han passerte 70 km i timen, begynte lasta å forlate lasteplanet og bevege seg mot meg og bilen min som en annet gespenst. Først en støvsky, så en sandstorm, og til sist en skur av stein – Armageddon.
”Han Tykje”, sa jeg. Det er det vi her nord kaller han som er sjefen der nede. ”The Road to Hell''. Det var da jeg skjønte at det var han Tykje sin utsending jeg lå bak. Nå skulle bilen sandblåses for mine synder eller gode gjerninger (hva vet jeg). Selv om den er kvartsgrå. Eneste måte å unnslippe ragnarokket på, var å bremse opp og kjøre som ei nonne. Kanskje han da ikke ville vite av meg. Men, neida. Enten sto nonna i ledtog med han Tykje (kanskje for en ny bil), eller så var nonna ikke nonne, men bare en Liten-Tykje utkledd som. Hun (eller han?) hadde jo ført meg rett i fella.

I neste lyskryss skulle jeg heldigvis svinge av til venstre og bli frelst, trodde jeg. Men han svarte f… visste selvfølgelig min destinasjon. Han hadde full kontroll på meg. Nå kjørte han pent og pyntelig. Bare følg etter meg, signaliserte han. Først svingte han til venstre dit jeg skulle. Så til høyre og til høyre igjen – akkurat til min endestasjon. Klarere kan det ikke markeres. Han Gammel-Erik har trukket opp veien for meg. Jeg vet hvor jeg havner.

Ljåen han brukte må være av det elektroniske slaget. Det er djevelsk med elektronikk i bilen min, og sikkert en frekvens til fortapte sjeler.

Det var i grunnen greit å få beskjed. Så er det klart. Og ikke så farlig, for jeg er slik at jeg tror det kan være mer mellom himmel og jord enn de som tror tror. Bare hvis jeg hadde trodd på det mange tror, hadde jeg ligget tynt an. Men jeg har intet imot å forenes med moder jord når min tid er omme. Hva angår temperatur og påkleding, har jeg ingen bekymringer. Bare jeg får kjøre mest mulig i fred i mellomtiden, i skikkelig bil, på skikkelig vis.

Hva angår siste reis: Kan det synges vakrere om den enn Vamp med Tir’Na Noir?
Mer om mitt forhold til bil her.
Med reklamasjonen gikk det greit, jeg fikk nytt stativ. De skjønte nok at æ har allmektige ”vænna”.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe. Men kunne dette bare være en rekke av tilfeldigheter? Neppe...

Bridgehill sa...

Mer eller mindre tilfeldig enn at vi blir til, blir til det vi blir til, tror på det vi tror på, skal ende der vi endrer?

Anonym sa...

Dette var spennende lesning, Bridgehill!

Er også litt spent om det var tilfeldigheter eller ei:-)

Anonym sa...

Nei, dette var nok klar melding fra Han Tykje, ja.

Bridgehill sa...

Dette ei historie som bare kom til meg, der i lyskrysset på Grønnåsen. Det var der jeg skjønte at jeg var ute å kjøre, da jeg var ute og kjørte med han dokker vet. Ingenting har jeg funnet på, det var slik jeg opplevde det. Men hvordan vi tolker og forstår det vi opplever, se det … .
Så var det det med tilfeldigheter. Det meste er det, mye mer en vi er klar over eller vil være ved. Hvorfor gleder akkurat vi oss ved hverandres tekster og kommentarer - tilfeldig eller noe annet/mer? Og hvis det er noe annet eller mer som fører oss sammen, er ikke det stort sett uansett et resultat av tilfeldigheter. At jeg begynte å blogge fordi jeg ville lære litt om det for å bruke det i undervisningen. Nå er denne bloggen blitt slik at jeg ikke slipper studentene til her, med mindre de tilfeldigvis skulle ramle innom.
Hyggelig at dere gadd lese og kommentere ei så lang, tullete historie, men med litt alvor i begynnelsen og mer til slutt.

Anonym sa...

(hadde skrevet kjempelangt, så forsvant alt pga ustabilt nett!!)

Kortere oppsummering:

Tilfeldigheter ja.. Vi tiltrekkes ofte av de områdene man føler kan gi oss noe. Og du er veldig flink til å gi av deg selv, du utstråler ikke bare intelligens, mens også en helt spesiell varme. Både i det du selv skriver, og der du selv kommenterer.

I tillegg måtte jeg le av det du skrev om "uvelkommene studenter", for er rart hvordan bloggen kan utvikles i den ene eller den andre retningen.

Da jeg begynte å blogge visste jeg bare om ett par tre stykker som leste den. Nå vet jeg f. eks om flere kolleager som leser innimellom, og dette har nok gjort mye med min private sfære, hvor mye jeg er villig til å dele av meg selv. Samtidig er det vanskelig noen ganger, og mange ganger føler jeg at jeg skriver mye jeg egentlig aldri burde ha skrevet... :-)

Bridgehill sa...

Mange takk for den varme omtalen, den, ja – varmet. At du både vil og tør å komme med slikt, forteller mye godt om deg. Jeg er spesielt glad for at du synes jeg får til noe med kommentarene mine, for det bestreber jeg meg på. Det er så mange ”tomme” kommentarer å lese rundt omkring i blogger. Når noen kommer frem i en blogg med seg og sitt, presenterer noe fint eller viktig fra sin verden, er det, synes jeg, helt avgjørende at man prøver å komme den andre i møte, i det hun eller han opptar seg med.

For å bruke et bilde: Jeg opplever at de fleste mennesker har en tone, en grunntone i seg som preger dem i deres vesen og kommunikasjon. Den er egentlig nokså lett å kjenne (hos de fleste) – til og med gjennom bloggene. Når vi så skal kommentere hverandre, er det om å gjøre å få det til slik at det jeg skriver harmonerer med det den andre har formidlet, det må tilføre samspillet eller saken noe, enten vi er enige eller ikke. Jeg må prøve å forstå det den andre forstår, og så kommentere ut fra det.
Da jeg vaset meg inn i blogginga, var det lite jeg hadde klart for meg, kanskje det eneste var at jeg i hvert fall ikke ville bedrive politisk krangel eller polemikk.

Du kjenner på at noe av det du har skrevet kanskje ikke burde ha vært publisert. Jeg antar at de fleste av oss av og til får slike betenkeligheter, men dette kan vi bare finne ut av selv. Jeg gleder med ved alt du skriver, også fra din indre verden. Mange av de tekstene er så spesielt bare deg at der har jeg ingen ting å gjøre, altså kan jeg ikke kommentere. Men jeg liker å lese dem.

radiohode sa...

Vet nonner no VI ikke vet, tro? Både om trafikk og om det hinsidige?

Bridgehill sa...

Jeg tror at nonnene tror de vet, eller så holder det for dem at han du vet, vet alt. Om han der oppe og han der nede egentlig driver samme firma, kan man jo lure på, med han dere nede som innpisker?