tirsdag 22. mai 2007

Å være seg selv er oppskrytt

Et innspill i en kommentar ga meg et innfall til å skrive noe med utgangspunkt i Anne Grete Preus sin tekst ”Som en by”. Teksten har jeg hørt mange ganger, men da jeg skulle se nærmere på den, angikk den plutselig også mitt liv, enten det nokså konkret gjelder turer i fjellet og seiling, borte bra, men hjemme best, eller mer åndelig ut og inn i meg selv, hva jeg gjerne ser, hører og leser, hvem og hva jeg holder meg til, og hvem og hva jeg holder meg unna.

”Jeg er en by,
med hundrevis av gater,
men skal jeg være ærlig, kjenner jeg bare noen
av dem,
og når jeg reiser fra et
sted til et annet,
tar jeg en velkjent vei
der jeg vet jeg finner frem.”

Den flotte dama Preus fyller 50 år i dag. Gratulerer så hjertelig! Til hjemmet (nr. 17 2007) forteller hun at teksten handler ”om at det å være seg selv er lett oppskrytt. Det vil uansett være en rolle i forhold til noe. Å ha kontakt med selvet, jeg har strevd mye med det. Jeg nærmer meg nå. Jeg begynner å akseptere livets bevegelighet.”

Med overskrifta ”Å være seg selv er oppskrytt”, er det uunngåelig med en liten tur innom hva det vil si å være seg selv som blogger. Jeg leste i en blogg at poster om blogging er det som fenger mest. Rabbagast skriver om interessante mennesker som han gjerne skulle ha kjent bedre og på ordentlig. Radiohode skriver om bestevennene sine i Bloggpolis, forskjellige, men bra folk for det – ”skikkelig hel ved”. Sissel skriver om alt og alle hun ikke gidder å forholde seg til, enten hun går på kafé eller er på nett. Dette skulle oppsummere det meste?

Det viktigste er at verken du eller jeg er noe uten noen, heller ikke som bloggere. De jeg møter og liker gjennom bloggen ville jeg aldri ha truffet eller kommet innpå slik i det virkelige liv. Kanskje gir blogginga også bedre kontakt med selvet – påskyndelser til åndelig bevegelse?

Et søk på "Jeg er en by med hundrevis av gater", med Google, ga tre treff, bare ett i html-format, men for en skatt. Kos med Sverre Paaske, Anne Grete Preus, hus og bilder fra København.

Også

blir 50 i dag. Hun sier et par fornuftige ting i siste utgave av Dagbladets lørdagsmagasin, fra sitt jordbærsted, en takterrasse i Nice.
Om sin skuespillerpersonlighet: ”Det er mye morsommere å være stygg enn pen. Det er ikke så spennende med det som er vellykket.”
Om å fylle femti: ”I mitt fag er det lov til å bli gammel.” … vi kan skrive ut fra hvem vi er og hvor vi er i livet. Problemet er at man alltid tror man er yngre enn man er.”
Gratulerer til deg også Stælken!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tja, det er interessant det hun sier. Å være seg selv er å være seg selv i forhold til noen andre. Det vil med andre ord si at hvis man opererer i forskjellige miljøer - bloggeland, jobbmiljø, bestevenn osv. - så er Seg Selv forskjellige ting.

Jeg vet ikke helt, og kanskje er det ikke så viktig. Hva er speilet som Selvet ser på seg selv i?

Bridgehill sa...

Det virker som vi tre (Preus, Rabbagast, Bridgehill) er enige om at vi er og kan være så mye og så mange, nødvendigvis og når vi får sjansen. Bare tenk på hvordan to nære (kollegaer, venner, kjærester) vekselvis kan få frem det beste eller verste i hverandre.

At du, jeg, vi ikke helt vet er en klok og ydmyk tilnærming, men jeg tenker nokså mye på hvem jeg selv og enkelte andre egentlig er - når de gir meg noe å tenke på.

Jeg antar vi bruker forskjellige speil også. Noen ganger synes jeg jeg er ok, andre ganger er jeg ikke fornøyd med det jeg "ser".
En tilnærming til andre som bygger på at "jeg er ok, du er ok" vil gi oss muligheten til å se hverandre og oss selv på gode måter.

Hege Schøyen sier, mest knyttet til det å begynne å bli gammel: "Og det er klart det er noe dritt å skvette når man ser seg selv i speilet. Men det finnes da verre ting her i verden."

Anonym sa...

Jeg er takknemlig for at jeg fikk lese skriverier fra Sverre Paaske. Der var det mye som satt.
Takk for linken.

Anonym sa...

Jeg ble oppmerksom på Sverre Paaske og siden www.helsegevinst.no via denne artikkel. Det var så bra.

Anonym sa...

Det var bare så bra. Sverre Paaske finner jo en skjønnhet i alt.

Bridgehill sa...

Så hyggelig at du fant noe til nytte og glede - noe vakkert.

Anonym sa...

Drømmen må være at Anne Grete Preus og Sverre Paaske fant hverandre i ord. Det tror jeg hadde blitt vakkert

Sverre Paaske sa...

Nydelig fra Sverre Paaske og ikke minst at du fant linken.