lørdag 5. mai 2007

Uhøflig?

”Med mulige unntak for nordmenn, er israelere det mest uhøflige folkeslaget i verden.” I følge ”Dag og Tid” står dette i ”The Economist”.

Det mest positive jeg har erfart etter tre uker med blogging er hvor godt og forskjellig godt de jeg leser mest skriver. At de samme også er usedvanlig hyggelige å omgås, gjør det desto mer trivelig å utveksle tanker, med eller uten kommentarer.

Med mulige unntak for en god del bloggere og andre jeg kjenner, er da nordmenn de mest uhøflige? Nå er det jo heldigvis slik at de vi kommer litt innpå livet til, får sjansen til å vise frem flere kvaliteter enn de vi i utgangspunktet tilla dem. Det gjelder kanskje også israelere?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vel, nordmenn er nokså ærlige i sin kommunikasjon. Det blir ofte også da direkte. Og det kan forveksles med, eller oppfattes som, uhøflighet. Tror jeg.
Jeg var sammen med en av verdens mest kjente psykologer her om agen. Hun sa at nordmenn md sin egalitet og ærlighet utgjorde "the peak av human evolution". Men hun kjenner oss bedre enn de fleste.
Kanskje vinner nordmenn seg ved nærmere bekjentskap?

Bridgehill sa...

Det er alltid interessant å høre hva andre mener om oss, Norge og nordmenn.
Jeg skjønner hva psykologen mener, og det er noe vi med rette kan være stolte av. Men hva med at det de siste årene har blitt større forskjeller også i vårt land?
I forhold til fremmede, kan deres annerledeshet enten sjarmere eller irritere, valget er mer vårt enn deres.
Å balansere ingrediensene respekt, høflighet, åpenhet, ærlighet osv. i møte med andre er en evig utfordring, forskjellig hver gang.